Privacyverklaring
Synthese hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens en gaat zorgvuldig om met uw privacy. In deze privacyverklaring informeren wij u over hoe wij uw persoonsgegevens verzamelen, gebruiken en beveiligen in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Belgische wetgeving.
1. Verzamelde persoonsgegevens
Wij verzamelen en verwerken de volgende persoonsgegevens:
Naam, adres en contactgegevens
Geboortedatum
Gegevens over uw gezondheid en behandelingsgeschiedenis
Naam van verwijzers en contactpersonen
Mutualiteitsgegevens
Deze gegevens worden verzameld in het kader van uw behandeling, facturering en voor naleving van wettelijke verplichtingen. De gegevens worden opgeslagen in ons elektronisch patiëntendossier in overeenstemming met de kwaliteitswet voor gezondheidszorgbeoefenaars, de privacywetgeving en de wet op de patiëntenrechten.
2. Hoe wij gegevens verzamelen
Uw persoonsgegevens worden verkregen via intakeformulieren, tijdens sessies of via andere communicatiemiddelen zoals e-mail of telefoon. U schrijft uzelf in ons systeem in bij de start van de behandeling. Gedurende de therapie worden aanvullende gegevens verzameld.
3. Doeleinden van de gegevensverwerking
Uw persoonsgegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden:
Uitvoering van psychotherapie en gerelateerde behandelingen
Facturering en administratieve doeleinden
Communicatie met u en andere betrokken zorgverleners, indien nodig
Naleving van wettelijke verplichtingen
4. Delen van gegevens met derden
Uw persoonsgegevens worden alleen gedeeld met derden in overeenstemming met de deontologische code en het beroepsgeheim. Dit gebeurt uitsluitend met uw toestemming en alleen met andere hulpverleners die aan hetzelfde beroepsgeheim gebonden zijn. Het doorbreken van het beroepsgeheim zonder uw toestemming is strafbaar, tenzij dit gebeurt om een concrete gevaarssituatie te voorkomen.
5. Beveiliging van gegevens
Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens te beveiligen. De toegang tot uw gegevens is beperkt tot de behandelende therapeut. Andere therapeuten binnen onze praktijk hebben geen toegang tot uw dossier. Onze systemen zijn beveiligd om onbevoegde toegang te voorkomen.
6. Bewaartermijn
Uw patiëntendossier wordt minimaal 30 jaar en maximaal 50 jaar na het laatste patiëntencontact bewaard, zoals vereist door de Belgische wetgeving (art. 35 Kwaliteitswet). Na 30 jaar wordt periodiek geëvalueerd of verdere bewaring noodzakelijk is.
7. Uw rechten
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien en te corrigeren. U hebt recht op inzage en afschrift van uw dossier. Indien u merkt dat er onjuiste of verouderde gegevens in uw dossier staan, heeft u het recht om deze kosteloos te laten corrigeren. In het geval dat u het niet eens bent met bepaalde gegevens, wordt dit in het dossier genoteerd. Daarnaast heeft u het recht om documenten toe te voegen aan uw dossier, mits deze relevant zijn voor uw behandeling.
8. Gebruik van cookies op onze website
Onze website gebruikt functionele cookies die nodig zijn om de site correct te laten functioneren. Daarnaast maken wij gebruik van een cookiebanner waarin bezoekers zelf kunnen aangeven of zij toestemming geven voor het gebruik van analytische of advertentiecookies. Analytische en advertentiecookies worden enkel geplaatst na expliciete toestemming via de cookiebanner. U kunt uw voorkeuren steeds aanpassen via de knop ‘Cookievoorkeuren’ onderaan de website..
9. Contactpersoon voor gegevensbescherming
Voor vragen over deze privacyverklaring of voor verzoeken met betrekking tot uw rechten kunt u contact opnemen met de coördinatoren van onze praktijk.